چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
    برگزیدگان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان معرفی شدند بازگشت

    برگزیدگان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان معرفی شدند

    توصیه مدیر کل هنرهای تجسمی به جوانان

    اسیر قیمت و ارزش مادی آثار هنری نشوید

    جنبه های زیبایی شناسی اثر هنری را ماندگار می کند نه ارزش مادی

    اختتامیه بیست و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با معرفی برگزیدگان عصر روز گذشته 20 شهریور در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری فدک شهر اردبیل برگزارشد.

    مجید ملانوروزی؛ مدیر کل هنرهای تجسمی در این مراسم گفت: دو سه نکته است که گفتن آنها را ضروری می دانم چرا که ممکن است این جشنواره امروز به پایان برسد اما فعالیت ها در زمینه هنرهای تجسمی همچنان ادامه دارد. اداره کل هنرهای تجسمی مسوولیت نگه داشتن، باروری و پروراندن این استعدادهای جوان را دارد و قرار نیست بعد ازامروز این هنرمندان جوان که در جشنواره حضور دارند به حال خود رها شوند و کار در اینجا تمام نمی شود. ما سعی خواهیم کرد آثار این هنرمندان را پاسداری کنیم و ازهیچ کمکی  به این هنرمندان که آینده سازان هنر کشور هستند دریغ نشود.

    ملانوروزی در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: همه جوانانی که اینجا حضور دارند از اقلیم ها و سلایق مختلف ایران هستند و هر کدام رایحه ای از این سرزمین را با خود دارند که  می توانند با حفظ این رایحه جایگاه نفیس تری در هنر کشور پیدا کنند. متاسفانه  امروز سرمایه و بازار بخشی از معیار و سنجه آثار هنری را رقم می زند و گاه به جای منتقدان و پژوهشگران  فعالیت های مجموعه داران در ارزش و قیمت هنر تاثیرگذارند که امیدواریم جوانان خیلی اسیر این موضوع نشوند و توجه کنند که این جنبه های زیبایی شناسی است که هنر را ماندگار می کند و نه ارزش مادی آن ها در  آرت فر و اکسپو. این موضوعی است که در فضای حرفه ای به چشم می خورد و ما می توانیم در چنین رویدادهایی با اتکا بر ارزش های هنری به سوی هر چه پویاترشدن در عرصه هنرهای تجسمی حرکت کنیم.

     مدیرکل هنرهای تجسمی در ادامه گفت: از مدیرکل و همکاران فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل و از همه استادان گرانقدری که دعوت ما را پذیرفتند تشکر می کنم و صادقانه به همت همه شما درود می فرستم.

    سیدناصر اسحاقی؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و دبیر جشنواره در این مراسم گفت: خداوند را شاکر و سپاسگذاریم که توفیق برگزاری این جشنواره سراسری را نصیب ما کرد وچند روزی در اصل برنامه و چندماهی در تدارک آن در خدمت هنر بزرگ تجسمی کشور بودیم و امیدواریم که با شادکامی این جشنواره رقم بخورد و عزیزان ما از اقصی نقاط میهن اسلامی از این رویداد با خاطره ای خوش یاد کنند.

    اسحاقی در ادامه با اشاره به شخصیت های مهم این استان افزود: اردبیل مهد هنرو هنرمندان بزرگ کشوری و جهانی است. در موسیقی علی سلیمی را دارد که به عنوان پدیده شرق در دنیا نامش ثبت شده است. اسماعیل و ناصر چشم آذر، استاد سدیف، ناصح پور، بهاالدین خراسانی و ودود موذن زاده و بسیاری چهره های دیگر که در عالم موسیقی نام آشنا  هستند. زنده یاد رسول ملاقلی پور، اکبر عبدی، جمشید هاشم پور، سیروس ابراهیم زاده، محمود نظرعلیان، اتابک نادری و بالاخره فرهاد قائمیان هم کسانی هستند که در هنر سینما شهرت کشوری و بلکه بین المللی دارند. در نویسندگی و خدمت به دانش و ساحت علمی کشور محقق و نویسنده بزرگ معاصر،  رضا سیدحسینی،  عبدالله توکل،  احمدی گیوی و علی اصغر حلبی فیلسوف بزرگ معاصر،عبدالرحمن قانع استاد علوم سیاسی، جابر عناصری مرد بزرگ علم تعزیه، داوود غفارزادگان، محمدرضا بایرامی و بالاخره مرحوم امیرحسین فردی کسانی هستند که از این آب و خاک برخاسته اند. در هنرهای تجسمی هم باید به هنرمندان برجسته ای چون عبدالحسین پرتوی، رضا خدادادی، صداقت جباری، احمد وکیلی، بابک گرمچی و بالاخره رضوان صادق زاده که امروز اردبیل به وجود همه این عزیزان افتخار می کند.

    اسحاقی در پایان سخنانش اظهار کرد: در اینجا باید از آقای مرادخانی به خاطر توجه ویژه به این استان و پاسخ مساعدی که به برگزاری این جشنواره در استان اردبیل دادند تشکر می کنم. همچنین ازاداره کل هنرهای تجسمی و آقای ملانوروزی که در پدیدآمدن و اجرای این ایده تاثیرگذار بود و همچنین به خاطر اقدامات مثبت و پی گیری شان به سهم خودم کمال تشکر را دارم. از دوست عزیزمان و افتخار اردبیل رضوان صادق زاده که واقعا با علاقه و پشتکار این رویداد را پی گیری کردند کمال تشکر دارم. از مسوولان استانی اعم از استاندار، فرماندار و دیگر مسوولان و در پایان هم ازمعاون فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل مهدی حمیدی که شبانه روز برای این جشنواره تلاش کردند تشکر ویژه دارم.

    قرائت بیانیه هیات داوران  جشنواره توسط رضوان صادق زاده بخش بعدی این مراسم بود. صادق پوربیانیه را چنین قرائت کرد:" ضمن احترام به تمام افرادی که در بیست و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان شرکت کردند، اعلام می دارد همه نفرات حاضر در این آوردگاه فرهنگی و هنری، در حکم نفرات منتخب بوده و حضور ایشان را به عنوان آینده سازان هنر ایران را ارج می نهیم. از آنجا که پایان هر جشنواره به انتخاب نفرات نهایی ختم می شود این جشنواره هم ناگزیر است که از خیل پرشور استعدادهای جوان ایرانی بر گزیدگان خود را معرفی کند. هیئت داوران امیدوار است که نام و آثار هنرمندان جوان حاضر در جشنواره را در سال های آتی در فضای هنرهای تجسمی ایران شاهد باشد. رویکرد هیئت داوران   در بررسی، انتخاب و داوری آثار  بر مبنای کشف استعدادهای نو و اندیشه های خلاق بوده و به دنبال رشد وگسترش فضای اندیشمندانه در میان جوانان ایرانی است و اعلام می دارد رشد و گسترش هنر جوانان در ایران، در گرو مداومت در برگزاری چنین رویدادهایی است. هیئت داوران   ضمن سپاس از مسئولین برگزاری این جشنواره انتظار دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود حامی این قدیمی ترین آوردگاه هنری جوانان است این حرکت فرهیخته فرهنگی و هنری را ادامه داده و در مسیر اعتلای هنر جوانان این مرزوبوم همواره پیشقدم باشد."

    بخش پایانی  بیست و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به معرفی برگزیدگان این رویداد اختصاص داشت.

    در رشته مجسمه سازی سعید محمودی، زهرا حجت شاهی و هاشم ابراهیم زاده به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

    صونا بهرامی، هادی کاظمی و امیر بیگ زاده نیز  به ترتیب رتبه های اول تا سوم رشته کاریکاتور را به خود اختصاص دادند.

    مقداد شیرعلی، فرهنگ اسکندری و زهرا قدیری به ترتیب در رشته پوستر به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

    دررشته نقاشی رضا شعبانی، محمد جواد دصیادیان و مرضیه بنارکی نفرات اول تا سوم شناخته شدند.

    فیاض بهپور، شایان جوان خوشدل و سجاد دادپور به ترتیب رتبه های برگزیده رشته عکاسی را به خود اختصاص دادند.

    در رشته تصویرسازی نیلوفر کبودین، مریم خلج و صفا کسایی رتبه های اول تا سوم را از آن خود کردند.

    رتبه های اول و دوم سیاه مشق به سید سعید میرزاده وسید علیرضا مطلبی  ودر چلیپا و ترکیبی به علیرضا اباصلت  و احسان نیک بین رسید.

    در رشته طراحی آنالی طاهریان، رویا راحمی رتبه های اول و دوم و محسن صفایی و حسین محمدی به طور مشترک رتبه سوم را از آن خود کردند.

    رحیم عظیمی هنرمند معلول به عنوان برگزیده ویژه رشته نگارگری این جشنواره معرفی شد و  و در رشته تذهیب میلاد رفیعی، محسن صفری و لیلا قدیمی  بدون اولیویت مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین در بخش گل و مرغ شادی فتاحی، زینب نظری و مهدی کولیوند و در بخش مینیاتور نیز شکوه شاهینی، مینا خلیلی و پرنیا مدرس بدون اولویت به عنوان برگزیده معرفی شدند.

    همچنین نمایشگاه آثار برگزیده بیست و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی اردبیل در نگارخانه مجتمع فرهنگی، هنری فدک اردبیل برگزار شد.          

    تاريخ خبر:  1393/06/22